Pages

10.12.11

Ba Ran

Ini definasi saya..maybe tak berapa tepat sebab tak rujuk kamus Dewan Bahasa..i.e. malas nak cari kat Google..

Marah – Perasaan yang normal
Baran – Perasaan marah yang tak normal

Biasa la kita sebagai manusia biasa ada rasa marah, marah ni kan perasaan. Kalau tak marah, happy senyum sentiasa..tu macam ada masalah mental. Marah tu okay, kalau kena pada tempat dan situasi. Takkan lah kalau anak anda conteng dinding anda tak marah (okay..ada orang kata jangan marah anak, instead kita tegur dia baik2..tapi tu kena cerita dalam entry lain la). Ataupun kalau bila balik ofis, tengok kereta dah takde..rupanya dah kena curi. Takkan tak marah kot. Tak normal kot kalau tak ada perasaan marah.

Lagi satu punya kategori, baran. Baran ni pada pendapat saya..perasaan marah yang tak dapat di-control. Again, saya tak rujuk kepada Kamus Dewan Bahasa..so maybe term yang saya guna ni tak berapa tepat. Orang kalau baran ni yang bahaya. Pantang ada benda salah, marah bukan main. Ada yang tunjuk baran dengan mulut; maki hamun. Ada jugak yang lebih bahaya, bila baran..tangan pun naik sekali. Kesian isteri2 yang dapat suami baran. Lagi2 kalau kena maki/pukul hanya sebab benda kecil.

Kalau anda ini seorang yang baran, tolong la ubah perangai anda. Ingat orang suka ke bergaul dengan orang yang baran ni? Boleh kena heart attack tau! Benda kecik pun nak jerit maki2. Anda ingat waiter kat restoren tu tak ludah ke dalam makanan anda lepas anda dah maki dia sebab lambat ambil order? Anda ingat anak2 anda suka ke kena maki hamun? Anda ingat staf2 kat ofis tu suka ke kerja dengan anda kalau anda campak file keluar bilik hanya sebab ada typo error? Buat la cam gitu, confirm masa lunch break ada sessi mengumpat & menyumpah anda.

So entry kali ni tak ada tip yang boleh diberi, sebab saya pun tak tahu sangat bab anger management ni. Orang kata kalau nak control marah tu (agar tidak meleret sampai jadik baran), kena la belajar sabar. Bila dah sabar, takde la marah berlebih-lebihan. Saya sendiri pun bukan orang yang sabar. Tapi takde la sampai baran. Tapi kalau anda tak boleh kawal perasaan baran, nanti takut lama2 anda pun takde kawan. Silap2 family sendiri pun takmo dekat..ye la, silap sikit je kang kena belasah. Baran ni tak cool okay..

3 comments:

  1. Ingatkan Ba[nama manja seekor biri-biri] yang telah berlari [ran - past tense]. Hehehe.

    ReplyDelete
  2. air kena ludah?
    eeeeeuwwwwwwwwww

    ReplyDelete