Pages

22.12.11

Whateverrrr...

"Whatever" voted most irritating word in poll

(Reuters) - Whatever you think about using grating words, at the end of the day it's actually better not to say whatever, if you know what I mean.
For the second consecutive year "whatever' topped a Marist poll as the most annoying word or phrase in the English language.
Nearly 39 percent of 1,020 Americans questioned in the survey deemed it the most irritating word, followed by "like" with 28 percent and the phrase "you know what I mean' at 15 percent.
"Perhaps these words are introduced through popular culture, for example movies ... so they catch on," said Mary Azzoli, of Marist. "It has a lot to do with how accepted and how popular they become in every day speech."
Azzoli said words like "whatever" can be quite dismissive depending on how they are used.
"It's the way they are delivered and inherent in that delivery is a meaning.
The phrase "to tell you the truth" and "actually" were also unnerving to many people. But for younger Americans, aged 18 to 29, "like" was the word that annoyed them most.

Ni cerita dah beberapa bulan yang lepas, tapi sebab ada keluar cerita kat atas tu ni baru teringat boleh buat jadi post. Masa tu saya tengah bercakap dengan anak perempuan saya, tetiba anak saya jawab ‘whateverrrr’ (sila sebut dengan nada annoying okay). Haih! Terus saya tanya; mana pulak belajar cakap whatever ni? Dia kata cikgu ngaji dia cakap ‘whateverrrr’ masa dia bercerita dengan cikgu ngaji.

Waaahhh..geramnya saya dengar. Tapi takleh geram dekat cikgu ngaji sebab mana la tahu kalau entah2 anak saya yang buat cerita. Nak tanya cikgu ngaji pun tak reti camne, btw kalau tanya pun dah tentu la dia kata takde kan. Memang ajaib la kalau orang nak mengaku. Tapi di sudut hati saya yang kecil ini still masih ada rasa tak puas ati. Ye la kalau betul dia cakap cam gitu, tak patut betul. Kalau la betul pun anak saya membebel tak habis2, dengan budak umur 6 tahun pun nak cakap whateverrrr ke? Dah la awak tu bakal cikgu, kalau tak larat nak melayan budak2 jangan la pilih bidang yang ada kena mengena dengan budak2..Haishh kan dah emo tetiba..

Memang perkataan whateverrr ni tak sesuai okay nak dituturkan. Dah 2 tahun berturut menang award perkataan paling annoying. Hmm, kalau dalam BM orang cakap ‘whatever’ ni lebih kurang macam jawapan ‘apa-apa aje laaa’..huh, memang sakit hati kot kalau dapat jawapan cam gitu.

Btw jangan tinggalkan komen kata 'whateverrr...'. Kejam okay. Heheee

3 comments:

  1. Whatever la awk cik sibuk.... *gurau je.

    Paling ramai yg guna perkataan 'whatever' ni ialah pompuan yg bajet cool tapi tak cool. Keke.

    ReplyDelete
  2. mmg tak sesuai sungguh cakap camtu kat budak2
    pun x suka kalau org cakap ngan saya camtu

    ReplyDelete