Pages

12.1.12

Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul

Tadi siang saya dapat satu email through yahoogroup sekolah menengah saya. Sebelum ni memang kawan sekolah saya ada pernah buat status FB perihal anak saudara dia yang tetiba hilang ingatan lepas demam. Saya pun dah deactivate akaun FB saya so dah tatau cerita seterusnya. So bila hari ni dapat email tu, terkejut juga sebab dah makin teruk keadaan anak saudara dia. Berat sungguh dugaan yang Allah beri kepada keluarga mereka. Bawah ni saya copy paste email yang saya dapat okeh:

From: Zuraihan Yahaya <endalisa@yahoo.co.uk>
Sent: Thursday, 12 January 2012 1:21 PM
Subject: Assistance Needed - Hospitalization Expenses (Aidit Alfian)
latest: lepas 2 bulan = Utk pengetahuan , bahagian belakang otak dia dah rosak. Dah tak boleh auto breathin. Kena beli mesin utk bernafas. Walapun tekak sudah ditebuk utk bernafas, tapi the damage is irreversible.
So up to you. Se ikhlas mane. In the mean time, family dia pun minta bantuan Jabatan Kebajikan utk beli mesin tu.
Assalamualaikum.

Saya ingin meminta sumbangan, dari apa bentuk jua, untuk keluar anak saudara saya, di ICU hospital Ipoh.
Untuk perhatian semua, anak saudara isteri saya, sekarang berada di dalam wad ICU, Hospital Besar Ipoh. Beliau yang berumur 8 tahun, disahkan mengidap ADEM (http://www.adem.org/). Keadaan beliau adalah critical, dan memerlukan bantuan pernafasan 24/7. Ini ada serangan kuman yang menyerang bahagian otak pesakit. Buat masa ini, Aidit Alfian masih lagi belum memberi apa apa respons terhadap rawatan yg diberikan. 
“Acute disseminated encephalomyelitis (ADEM) is classically described as a uniphasic syndrome occurring in association with an immunization or vaccination (postvaccination encephalomyelitis) or systemic viral infection (parainfectious encephalomyelitis). Pathologically, there is perivascular inflammation, edema, and demyelination within the CNS. Clinically patients present with the rapid development of focal or multifocal neurologic dysfunction. Prototypical illness arises after acute measles infection or rabies vaccine administration. Uncertainty regarding the diagnosis occurs when patients with clinical features of ADEM occur in the background of viral infections or vaccine administration not significantly linked with the syndrome by epidemiological criteria.”

Ibu-bapa Aidit, hanyalah pekerja contract yang di bayar mengikut hari kerja. Memandangkan mereka mengambil cuti untuk menjaga anak mereka, maka putus sebentar mata pencarian mereka. Segala bantuan, dapat meringinkan bebanan mereka dan kebanyakkan nya akan digunakan untuk bil bil hospital.

Segala bantuan kewangan, boleh disalurkan terus kepada:-
Zuraihan Bt Yahaya (0173000678)
Akaun Maybank
164016992768 (Zuraihan Yahaya)

Atau kepada saya, untuk apa jua bentuk bantuan.


“Segala sedekah kita, bukan mengurang harta kita, malah ia membersihkan ia.”
  

So kepada sesiapa yang membaca ni, sudilah kiranya memberi bantuan seikhlas boleh. Kalau tak dapat beri bantuan kewangan pun sudilah kiranya mendoakan agar segala urusan keluarga ini dipermudahkan dan juga agar adik Aidit dapat sembuh/sihat.

Bila saya minta gambar adik Aidit, kawan saya reply:

Kitaorang sempat ambik gambar masa dia mula2 admitted. Tu pun dah tak sedar siapa dia. Lupa ingatan. Sekarang doktor tak bagi ambik gambar langsung. Yang ni pun curi2 ambik. Parents dia terpaksa berenti kerja sebab doktor mintak standy 24jam. Dia critical tapi stable. Parents kena sentiasa rangsang dia setiap hari untuk dapatkan tindak balas. Sekarang ni mcm mayat idup. Bernafas dengan machine, vital signs elok cuma dia tak respond.

Terima kasih kerana sudi membantu. RM1 pun takpe asalkan dapat bantu dia dan family. Ada 2 lagi org anak darjah 1 & 2 yang bersekolah. Skrang ni kami sekeluarga bantu dia sikit2, tapi tak mampu la nak tolong byk. Doktor kata mungkin ambik masa dari sebulan hingga bertahun2 untuk pulih kalau pun tidak meninggal. Nauzubillah.
Inilah gambar yang di-forward pada saya, sedih tengok.
Bayangkan macam mana beratnya hati parents Aidit melihat anak sendiri berkeadaan macam ni tiap hari..
Seperti yang kawan saya tulis tu, sumbangan berapa nilai pun tak apa mereka berbesar hati terima.
Macam tajuk entry ni..berat mata memandang percaya lah lagi berat bahu yang memikul.
T-T

10 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. ketahuilah, bahawa ujian itu adalah kenikmatan...
    dan kenikmatan itu adalah ujian...

    Senyumlah, penuh kesyukuran kerana Allah percaya pada kita,
    mempercayakan semua ini pada diri kita....,
    bahwa kita "mampu" menghadapi ini semua...
    kita adalah manusia pilihanNYA...

    sabar dalam mengharungi segala ujian daripadaNya..

    ReplyDelete
  3. Allahuakbar... kesiannya. Semoga ibuayah itu tabah dan bersabar.

    ReplyDelete
  4. Besar sungguh dugaan keluarga ini...muga dipermudahkan

    ReplyDelete
  5. SEDIHNYA..BILA PERKARA MELIBATKAN ANAK2 MMG SEDIH...INSYAALLAH SEMOGA TUHAN BG JLN YG TERBAIK..

    ReplyDelete
  6. terima kasih kerana hebahan ini.Insya Allah kita sama sama membantu ya.

    ReplyDelete
  7. Thanks di atas perkongsian. Saya bantu setakat yg termampu.

    ReplyDelete
  8. akak terus menangis membaca.. memang tak boleh tahan kalau pasal anak kecilni.. semoga Allah meringankan penderitaan anak itu... akan membantu setakat terdaya...

    ReplyDelete
  9. tq kerana berkongsi
    hebat sungguh dugaan itu

    ReplyDelete
  10. Assalam,

    Adik Aidit Alfian telah [un meninggalkan kita pada 31 May 2012 yang lepas. Terima kasih pada semua yang membantu dengan doa dan wang ringgit. Allah Maha Mengetahui. Harap Admin dapat remove gambar arwah dari blog. Saya tak kisah kita share kisah dia asalkan yang baik-baik dan tidak menyinggung keluarga arwah. Mungkin bole jadi pengalaman bagi orang lain yang menghadapi ujian yang serupa. Boleh hubungi saya sekiranya perlu bantuan jika ada. Doakan keluarganya tabah menghadapi dan teruskan hidup alam fana ini. Wallahualam. Terima kasih semua.

    ReplyDelete