Pages

30.11.11

PHD no. 1

Gossip sesama kengkawan:
Eh ko tau, polan tu baru beli kereta baru..banyak tul duit dia..
Aku dengar polan tukar kerja, sekarang gaji dia dah cecah 5 angka..
Polan baru je balik dari holiday overseas, banyak giler dia shopping. Ye la, aritu dapat bonus 6 bulan...

Status Facebook yang memualkan:
Bestnya..hubby belikan diamond ring 1 carat for our anniversary
Tahniah, anak I dapat 15A. That’s my son!
Hubby naik pangkat lagi tahun ni!

Perasaan Hasad Dengki. Takyah tipu eh kata tak pernah ada PHD. Okay la, maybe ada segelintir orang yang memang baik hati, ikhlas, jujur, bla bla bla yang tak pernah ada rasa cemburu atas kejayaan orang lain. Rasanya semua orang pernah ada PHD moment..cuma banyak atau tak banyak, boleh control atau tak boleh control.

Tak boleh salahkan kita-kita ni yang ada PHD okay..memang fitrah manuasia kot, ada rasa iri hati kalau dengar orang lain dapat lebih. Yang lagi patut disalahkan tu..orang-orang yang eksyen beli kereta baru pun nak tayang kat Facebook, anak dapat result elok pergi canang satu dunia, dapat bonus berbulan-bulan pun nak beritahu semua orang.

Cara nak elakkan PHD senang aje. Deactivate Facebook, deactivate Twitter, kalau member nak gossip..cepat-cepat lari. Ha, dengan tak dengar cerita-cerita yang menjengkelkan tu..tak ada la timbul PHD!

Cara alternativenya (ye la, kengkadang lari macam mana pun..mesti ter-dengar jugak cerita) adalah dengan bersyukur dengan apa yang ada. Walaupun aku tak dapat gaji 5 angka, tak ada rumah harga juta-juta, tak pakai kereta mewah..aku punya life pun okay juga, ada kerja, ada family, cukup makan & pakai. Alhamdullilah. Ada orang lain di Malaysia kerja pun tak tetap, laki bini gaduh 24 jam, hujung bulan makan megi. Itu kalau pikir orang lain di Malaysia, kalau pikirkan orang lain di Afrika ke, di Palestine ke..lagi la kena bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang.

Kena set dalam kepala otak berfikirkan positif. Tak apa la Polan tu dapat naik pangkat. Rezeki dia, mana tahu tahun depan rezeki aku. Polan dapat bonus 6 bulan? Bagus lah, mana tahu lepas ni makan breakfast dia la pulak yang belanja..asyik aku aje keluarkan duit..hehehe. Anak Polan dapat straight As? Pandainya..kena ambik tips ni macam mana dia study.

Btw hebat betul watak si Polan nih, naik pangkat, beli kereta baru, bonus 6 bulan..hahahaha

1 comment:

  1. kalau tak dapat apa yg kita nak
    bersyukur je la dgn apa yg kita ada
    itu saya la :-)

    ReplyDelete